Finlandia-ehdokas koulukeskus – mitä mieltä rakennuksesta ovat koulun rehtori ja varhaiskasvatus?

Arkkitehtuurin Finlandia-voittaja julkistetaan 7.10.2024 Helsingissä ja yhtenä viidestä ehdokkaasta on Lamminrahkan koulukeskus. Finlandia-palkinnon esiraati nosti koulukeskuksen kohdalla valintaperusteissaan esille monia positiivisia tekijöitä (ks. alla tekijät 1-6). Pyysimme koulukeskuksen rehtori Jarkko Liuhaa ja varhaiskasvatusyksikön aiempaa johtajaa Hannu Päivistä kommentoimaan, mitä mieltä he ovat rakennuksesta sen aktiivisina käyttäjinä.

Lamminrahkan koulukeskus. Kuva: Rami Valonen

Lamminrahkan koulukeskus. Kuva: Rami Valonen

TEKIJÄ 1 – Lamminrahkan koulukeskus on esimerkki onnistuneesta arkkitehtisuunnittelusta ja kahden kunnan yhteistyöstä.

  • Tämä näkyy tällä hetkellä konkreettisimmin vapaa-aikapalveluiden osalla, kun esimerkiksi ison liikuntasalin vuorot on osoitettu Tampereelle 60 prosenttisesti ja loput sitten Kangasalan kaupungille. Alakoulun opetuksen osalta kuntayhteistyö ilmenee hyvin siten, että Kangasalan kaupunki toimii opetuksen järjestäjä oman opetussuunnitelmansa mukaisesti myös Tampereelta tuleville oppilailleen. (Jarkko Liuha).

TEKIJÄ 2 – Näkyy kokeneiden koulusuunnittelijoiden kädenjälki. Mittakaava on miellyttävä ja tilat ovat selkeitä. Toisiinsa kytkeytyviä tiloja yhdistävä korkea keskusaula.

  • Pääsin itse olemaan mukana jo kolmannessa Kangasalan alueen koulurakennuksen suunnitteluprosessissa ja tässä tuli ehkä vähiten sellainen olo, että suunnittelijoille pitäisi kertoa millainen koulun tulisi olla – puhuttiin alusta asti samaa kieltä. (Jarkko Liuha)
  • Päiväkodin puolella erityisesti välineiden sijaintiin päästiin kertomaan mielipide ja nyt kun tilat ovat valmiina, ne kyllä toimivat aika hyvin. On hienoa, että rakennuksen kaikki asiakastilat ovat kaikkien käytössä, myös koulun ja päiväkodin välillä. (Hannu Päivinen)

TEKIJÄ 3 – Keskusaulan (Sydänaulan) monipuolisuus

  • Sydänaula on todellakin monipuolinen, sillä se sopii vaikka noin tuhannen ihmisen juhlatilaksi, ammattimaisten konserttien pitämiseen ja iso tekijä on tietysti se, että se on yksityisille vuokrattavissa. Arjessa Sydänaulaa ja sen osia käytetään mm. ryhmätyötilana, kokoontumistilana ja ruokailutilana. (Jarkko Liuha)

TEKIJÄ 4 – Kauniit ja valoisat sisätilat, tiilen ja puun miellyttävyys

  • Varhaiskasvatuspuolen tilat ovat todella valoisat, leveät ikkunalaudat houkuttelevat istumaankin, ja matto- sekä betonilattia ovat hyvässä tasapainossa. Myöskään missään tilassa ei kaiu, eli äänimaailma on harmoninen. (Hannu Päivinen)
  • Tiili ja puu materiaaleina tulevat varmasti kestämään hyvin aikaa ja luovat tiloihin rauhallisuutta. (Jarkko Liuha)

TEKIJÄ 5 – Ninni Luhtasaaren keramiikkateos Harhailevat ajatukset

  • Teos on onnistunut, sympaattinen sekä tilaan ja asiakasryhmiin sopiva. Moni vakituinen tilojen käyttäjä kuin vierailijakin on teoksia kiitellyt. (Jarkko Liuha)
  • Taideteokset on sijoiteltu hienosti ja pistävät sopivasti miettimään, eivätkä hyppää liikaa silmille. Myös teosten selosteissa on mukavasti avattu taiteilijan omaa näkemystä teoksistaan. (Hannu Päivinen)

TEKIJÄ 6 – Monipuolinen piha leikkiin, liikuntaan ja opetukseen

  • Piha-alueetta voi hyödyntää leikin ja liikunnan ohella myös opetukseen sekä esiopetusvaiheen lapsille että koululaisille; kirjallisiin tehtäviin tai vaikka lähiluonnon tutkimiseen. (Jarkko Liuha)