Kuva: Nysse, Tampereen seudun joukkoliikenne.
Lamminrahkan bussiyhteydet synnyttävät asukkaiden keskuudessa välillä vilkastakin keskustelua. Kävimmekin jututtamassa Kangasalan kaupungin liikennesuunnittelija Tuomas Kähköstä, joka työssään vastaa myös Lamminrahkan joukkoliikennekokonaisuudesta.
Terve Tuomas, mitä tällä hetkellä kuuluu Lamminrahkan joukkoliikenteelle?
- Kiitos kysymästä, yleisesti ottaen ihan hyvää. Lamminrahkassahan on alueen asukasmäärään nähden oikeastaan erinomainen joukkoliikenteen kattavuus. Esimerkiksi työssäkäynti Tampereen puolella onnistuu hyvin. Nyt kun elämme syksyä, niin olemme jo tovin olleet joukkoliikenteen talviaikataulussa, joka alkaa aina koulujen kesälomakauden päätyttyä. Tilanne on siis liikennöinnin aikataulujen suhteen vakioitunut.
Mikä on joukkoliikenteen konkreettinen tilanne, eli millä bussilinjoilla pääsee tällä hetkellä Lamminrahkaan?
- Nyssen linja 29 on paras ja selvästi suosituin linja erityisesti pendelöintiin Tampereelle. Linja lähtee Lamminrahkasta päätyen Tampereen keskustaan. Vuoroja lähtee arkena kello 05 alkaen kello 23 asti. Vuorotiheys vaihtelee kahdesta neljään (per tunti) painottuen normaali työssäkäyntiajankohtiin. Viikonloppuisin vuoroja on kahdesti tunnissa. Mikäli asiointitarve painottuu Kangasalan keskustan suuntaan, niin Nyssen linja 41 palvelee arkisin välillä 05-18 pääsääntöisesti neljästi tunnissa. Myös Nyssen linja 42 (Tampereen keskusta-Lamminrahka-Kangasalan keskusta-Kuhmoinen) palvelee muutaman kerran päivässä.
Osaatko sanoa, miten Lamminrahkan joukkoliikennettä aiotaan tulevaisuudessa kehittää, niin että alueen asukkaiden ja sinne tulevien arki olisi mahdollisimman sujuvaa?
- Kaupunkitasolla Kangasala on panostanut merkittävästi joukkoliikenteeseen. Myös Lamminrahkan joukkoliikenteen linjastokokonaisuuden kehittäminen on kaupungille todella tärkeää. Varmasti isoin ja konkreettisin muutos Lamminrahkan kohdalla liittyy Tampereen Ratikan laajenemiseen Niihaman pysäkille arviolta 2028. Tällöin esimerkiksi pendelöinti Tampereen suuntaan nopeutuu. Käytännössä tämä nopeuttaa Nysse 29 linjan Pappila ja Takahuhdin alueiden hieman hitaampaa bussiliikennöintiä, jolloin Niihaman kohdalla voisi vaihtaa halutessaan suoraan Ratikkaan (vinkkinä myös Nyssen nykyinen linja 6). Ratikan suunnittelun edistymistä seurataan tarkasti ja tämä tietysti vaikuttaa paljon myös Kangasalan kaupungin lähivuosien joukkoliikenneratkaisuihin.
LINKKI Nyssen vuoro 29 aikatauluun